SZAKCIKKEK

Mi a szépség mértékegysége?

A fogyasztói társadalmunkban a szépség objektíven mérhető és megvásárolható fogalommá vált

2009. augusztus 26. 11:34
www.latte.hu
Míg a 19. században a homokóra nőforma azt hirdette, hogy az asszony az otthon tüzét őrzi, és megteremti kereső férjének a biztos családi hátteret. Addig napjaink fogyasztói társadalmában a divat- és szépségcégek reklámfotói arra tanítanak bennünk, hogy a szépség objektíven mérhető és pénzért az meg is vásárolható.


Mi a szépség mértékegysége? 1.kép
De vajon kik és miért hajlanak arra, hogy külső, fogyasztói kívánalmak szerint váljanak széppé? Ki és miért érzi azt, hogy teste nem felel meg a kor vagy a férfiak támasztotta igényeknek? Pszichológusok szerint a nők fogékonyabbak a média közvetítette szépségideálra, mint a férfiak. Méghozzá azért, mert a reklámok – legalábbis szimbolikusan, de gyakran ténylegesen is – az ő testüket használják fel. Rájuk hárul továbbá a legnagyobb felelősség a fogyasztási cikkek vásárlásában. Aki pedig többet vásárol, az az ipar számára is fontosabbá válik, ezért a nők mint fogyasztók elsődleges céltáblái a reklámnak.

Torz szépségideálok

Önmagunk elfogadását tárgyi környezetünk sem mindig segíti. Közismert, hogy ha a gyermekeink körében oly népszerű Barbie babát komputertechnikával emberré felnagyítjuk, egy szörnyeteget kapunk. Az így megtervezett női test arányai betegesek, a háta olyan gyenge lenne, hogy nem bírná el a saját felső testét. A méretviszonyokat megtartva Barbie-nak csupán fél mája fejlődne ki, hasüregébe pedig alig néhány centiméter bél férne be, így folyamatos hasmenésben szenvedne, és alultápláltság miatt fiatalon bekövetkezne halála. A gyerekek és felnőttek ideáljaiban változás állt be például az 50-es évekhez képest. Egy svéd kutatás szerint akkor még generációs szakadék volt tapasztalható a gyermekek és a felnőttek példaképeit illetően - Marylin Monroe-val például elsősorban a felnőtt nők azonosultak -, ma viszont nem találunk jelentős eltérést felnőttek és gyerekek között abban, hogy mely sztárokat vagy hősöket választanak mintaképnek. A testeszmény történeti koronként és kultúránként is változik. Fizikai valónknak jelentése van, általa akaratlanul is üzenünk. Régen például a barnaság szorosan kapcsolódott a kétkezi munkához, a 20. századtól azonban divatba jött a nagyfokú napozás, melyet akkoriban – tévesen – az egészséges külsővel hoztak (sokan ma is hoznak) kapcsolatba. De nem csupán a barnaság túlhajszolása eredeztethető társadalmi okokból, hanem a karcsúságé is. Utóbbi – egyes szakértők szerint – a kapitalizmus virágba borulása, közelebbről a 19. és 20. század fordulója óta a hatalom képzettársítását hordozza.

A karcsúsági láz nem csupán azokat a hétköznapi nőket izgatja, akik a szépséggel kedvtelésből foglalkoznak. Az amerikai szépségkirálynők átlagos súlya például azonos testmagasságnál 12 százalékkal csökkent az 50-es évekhez képest. Egyes kutatások szerint a modellek körében még aggasztóbb méreteket öltött a karcsúságmánia: három évtizeddel ezelőtt 8 százalék volt az eltérés az átlagos amerikai nő súlya és a kifutón robogó profik között, ez a különbség 1990-re a korábbi háromszorosára nőtt.

Mi a szépség mértékegysége? 2.kép
A gyenge önbizalom

A görcsös alakformálásban a médiareklámokon kívül döntő szerepet játszik a belső bizonytalanság is, vagyis a testi változtatásokban megnyilvánuló megfelelési vágy és a gyér önbizalom kéz a kézben jár. Dr. V. Komlósi Annamária pszichológus, az ELTE Pedagógiai és Pszichológia Karának docense önértékelési kutatások alapján azt állítja, hogy azok hajszolják a legkiszolgáltatottabban a testi változtatásokat, akiknek alapjában sérült az önértékelése, akik a legmélyebb szinten képtelenek az önelfogadásra. Az önértékelés sérülésének persze számtalan oka lehet, de minden esetben megfigyelhetjük, hogy a folyamat elszenvedője jobban ki van téve külső iránytűk útmutatásának, és hogy mindig valami külső tényezőnek akar megfelelni, nem pedig önmagának. Ilyen sérülést okozhat például, ha valaki gyermekkorában nem kapott kellő elfogadást, vagy túlzott követelményeket támasztottak vele szemben. V. Komlósi Annamária szerint manapság sok embernek ingatag a belső önértékelése, aminek egyik oka, hogy még azok az anyák sem az optimális fejlődést szem előtt tartva foglalkoznak a kisgyermekükkel, akik az első években otthon maradnak vele.

Eddig a női „én-ideál” alakulását figyeltük, de a pszichológus szerint a férfiak énképével legalább annyi baj van, mint a nőkével.
A cikk folytatása<<<


Forrás: http://www.latte.hu





© 2010 szepsegbroker.hu | Mi a szépség mértékegysége?
Minden jog fenntartva! | A weboldal tartalma nem másolható a tulajdonos írásos beleegyezése nélkül.



Hozzászólások:

Nincs hozzászólás...
Ahhoz, hogy hozzászólhass regisztráció és belépés szükséges.




Kapcsolódó galériák











Kapcsolódó szakcikkek





Gyorslinkek

Szakemberek

Partnereink